20 aug. 2007

Livet, döden och obskyrt växande tallar


När Oliver tillbringade en helg hos mormor på landet fick jag följande citat tillsända mig via mailen:
Vi gick vid vägen och tittade på fjärilar och andra flygfän när Oiver började prata om honung. Varför bin samlade honung och pollinerade blommor.
“Jo, sa jag för att det ska bildas ett frö som sedan ska ramla ner på marken och växa upp till en ny blomma”. 
“Men om blomman gör en ny blomma då dör ju inte blomman. Och människan gör en ny människa …?” 
“Och mänskligheten dör inte”, sa jag. 
“Bra”, svarade Oliver och sen kom vi in på tallkottar med frön i som ekorrarna åt. “men då växer det ju upp tallar i ekorrens mage?” 
“nej, de bajsar ut fröet, så att det kan växa upp en tall någon annan stans”, sa jag. 
“En tall i ekorrens rumpa, hi hi”, kommenterade Oliver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar