19 apr. 2006

Kastanjemjölsuppdatering...

nu har jag testat det till lite av varje. Att lite i smeten när man bakar pannkakor som min moster Ingrid tipsade om var en höjdare. Likaså har lite mjöl fått agera krydda i vanliga matbrödsbak. Sen provade jag att göra småbröd med inte så mycket andra ingridienser i som kunde konkurrera om smaken - jättemumsigt, då det var mitt första försök var jag lite föriktig med mängden kastanjemjöl - dessutom ville jag inte göra av med allt på ett bräde. Jag sörjer bara över att min förpackning snart är slut, kastanjemjöl har verkligen visat sig vara en suverän smaksättare. Kastanjebullar 3 dl kastanjemjöl 8 dl vetemjöl 3 dl grahamsmjöl 5 dl mjölk 50 g smör 1 pkt jäst 1 tsk salt 1 msk sirap Blanda och knåda noga, låt sen jäsa, gör bullar (jag gjorde ett kryss i dem, vilket fick dem att likna kastanjer) och skjuts in i ugnen (200°C)

6 kommentarer:

  1. Porque razão é que não percebo nada do que está aqui escrito? hum hum?

    SvaraRadera
  2. babelfish översatte detta från portugisiska till att:

    "Because reason is that I do not perceive nothing of that here is written? hum hum?"

    mitt svar får bli:
    A razão que você compreende a anotação é que meus textos estão escritos no sueco:)

    SvaraRadera
  3. well...I can´t find (even with babelfish) a translator from swedish to portuguese or swedish to english, so the only thing I can understand is the word: "portugisiska". I know a person who lives in Sweden (he is swedish ahah, but his childhood was spent in Portugal, so he can talk both languages very well), and I think he is in Stockholm (Estocolmo in portuguese).

    I already saw your posts in my 2 blogs (it´s a cheap translation to portuguese, but it´s readable eheh). One blog (the empty one eheh) is mine, I have to post something interesting, didn´t got the time to do it, and the other one is friends blog, where we post things that happen to us, and try to make fun of everything that is all around in our lives.

    take care :)

    SvaraRadera
  4. Pannkakorna är underbara med chokladsås. Tunn på bara vatten, farinsocker vatten, smör och en nypa salt. Eller med stekta päron med lite kanel och farinsocker.

    SvaraRadera
  5. Nu blev jag nyfiken, var hittar man kastanjemjöl?

    SvaraRadera
  6. tja - jag tycker det verkar svårt att hitta i sverige - jag har inte lyckats i alla fall. I Trakterna kring Grenoble i Frankrike är det vanligt, och det är därifrån mitt kommer eftersom min moster bor där.

    SvaraRadera