6 nov. 2005

Gobelängen av Kylie Fitzpatrick

Madeleines mor dör och Madeleine får tag i en gammal dagbok i samband med att hon går igenom sin mors tillhörigheteer och träffar några avlägsna släktingar på begravningen. För att glömma sorgen efter sin mor börjar hon översätta den gamla dagboken vilken visar sig vara skriven av en brodös från 1000-talet och både handlar om hovet under den tiden och om Bayeux-tapetens tillkomst. Madeleine inser snart att innheållet i dagboken skulle kunna ändra den engelska historieskrivningen runt slaget vid Hastings som Bayeuxtapeten bland annat beskriver, men det verkar som om andra också vet om dagbokens existens... En i mitt tycke mycket spännande bok, välskriven och välöversatt så tillvida att jag aldrig reflekterade över språket. Dock hade jag lite svårt att engagera mig i "de översatta dagbokspartierna" och skummade mest dessa för att kunna läsa mer om den samtida historien vilken jag tyckte var intressantare. Något som kanske leder till att jag kommer att läsa om boken någon dag när jag har mer ork att engagera mig i även de historiska bitarna, och kanske kika lite på bilder av den verkliga gobelängen samtidigt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar