5 jan. 2006

Sova borta

I kväll är första gången. Sovabortapremiär. Oliver har lekt med tanken några gånger men alltid backat i sista sekunden, men nu tycktes tiden vara mogen (jag och H har sagt att de får sova borta först när de själva känner att de vågar och vill, innan dess får vi nöja oss med barnvakt i hemmet eller att inte gå ut sent [...skulle vi förresten orka hålla oss vakna efter kl 22.30??]). I förrgår konstaterade dock Oliver att han ville sova hos mormor - och blev riktigt sur för att det inte gick att ordna samma kväll. Han har diskuterat hela dagen vad han skulle ta med sig (pyamas, tandborste och "plan" [goseflygplanet han fick av Jenny som bäbis och som alltid finns i sängen eller när det behövs ett goss]) och var överlycklig när det äntligen var dags att åka iväg till mormor. "Mamma, du behöver inte hämta mig förrns i övermorgon". När vi väl kom dit var det svårt att locka av honom en hejdåpuss - han rusade in för att leka med bilarna som bor i mormors leksaksskåp.... Hemma igen var det besynnerligt tomt och tyst - även om Dante njöt av den odelade uppmärksamheten och rusade runt här som en liten vilde. Middagen gick snabbt och sen sov dante - poff... Jag har fått tid att blogga lite och H att "jobba" (eller vad han nu pysslar med). O har ringt hem två gånger - men bara för att tala om att "jag saknar dig inte alls mamma, du behöver inte hämta mig förrns på lördag...". Nu fick vi precis mail från mormor:Så här ser det ut i min säng sedan kvart över åtta i kväll. Nu ska jag snart också följa exemplet så att jag finns i närheten om grannarna skulle bullra (Oliver frågade om alla okända ljud "det är bara pojken ovan på, han är fjorton år, som tar av sig skorna och drar ut sin skrivbordsstol". Efter tre portioner tortellini med smör, chokladtårta med grädde (halv bit) och bubbelbad tandborstning och massor av sagor var han rätt nöjd. Ska bli spännande och se hur natten blir.

1 kommentar: