17 mars 2006

Harry Potter and the half-blood prince av J.K. Rowling

Vad ska jag skriva? Jag gillar Potter-böckerna och hade väntat på att denna skulle dyka upp, sen tog det mig månader att ta mig igenom de första sidorna. När jag väl kommit så långt så sträckläste jag den dock. Potter och hans vänner har blivit äldre, de tänker mer och blir kära mer på allvar samtidigt saknas ett visst djup. Voldemort har blivit allt starkare, vilket märks i både den magiska världen och hos de vanliga människorna, men man får aldrig möta honom direkt i denna bok, vilket är lite tråkigt. Sirius har försvunnit, och det är många andra karaktärer som man knappt får möta i denna bok, och fler lär det bli som saknas i nästa. Titeln förstår jag inte riktigt, halvblodsprinsen förekommer bara som en klottrare i en av Harrys skolböcker, visserligen någon som har klottrat ner massor med fiffiga besvärjelser i marginalerna, men inte som en levande person som Harry möter... Gillar man Potter är denna bok toppen, så länge man inte tittar alltför noga i alla skrymslen och hörn. En hel del missar i både intrigen och i de nya besvärjelserna som dyker upp finns, men om man väljer att inte irritera sig på dessa så stör de inte. Mig spelar det ingen större roll, jag brukar inte begära av en roman att den ska hålla för en närmare faktagranskning, utan mest att den ska underhålla. Och det gör denna bok. Tråkigt bara att jag läste ut den, boken jag har börjat på nu känns inte alls lika kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar