20 maj 2006

Falska förespeglingar av Leena Lehtolainen

Finsk deckare med kvinnlig kriminalkommisarie i huvudrollen. En kommunalpolitiker blir mördad, men beror detta verkligen på att han var homosexuell och trakasserad på grund av detta? Spåren leder till en halvkriminell man, som dock också hinner mördas innan han anhålls för mordet. Ett hett tips är att inte läsa baksidestexten på boken innan man läser den, då är risken att man som jag bara väntar på att det som står ska inträffa verkligen ska ske, något som dröjer över halva boken. Jag sträckläste den på en dag och två kvällar, så spännande var den. Det tog visserligen ett tag för mig att inte haka upp mig på alla finska personnamn som (i alla fall för mig) är ovana att läsa i text, men när jag väl vant mig vid vad alla hette och slapp sitta och bokstavera igenom namnen så var det spännande rakt igenom. Kan helt klart rekommendera den här boken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar