17 aug. 2006

Surströmming

Surströmming har jag aldrig ätit, inte av principskäl (det har bara aldrig blivit av) även om jag tycker det verkar lite obskyrt att njuta av rutten mat. Alltså har jag heller ingen erfarenheter av doften fram tills i dag. Nu vet jag dock. Vi kom hem, hade lämnat fönster på glänt, och möttes av en mycket obehaglig doft som uppfyllde hela lägenheten. Det stora företaget i husets medarbetare tycker tydligen att det är en bra idé att ha surströmmingsskiva på uteplatsen, rakt nedanför vår balkong, det tycker inte jag. Kunde de nu inte hållit till någon annan stans, längre från bebyggelse, eller inomhus så borde de i alla fall ha förvarnat de boende! Hade jag haft en aning så skulle jag nogsamt stängt alla fönster och värdringsfönster innan jag gick hemifrån, i stället får jag vänja mig vid doften och plantera några gamla rökelsepinnar i balkonglådorna. Jag undrar om man får ha surströmmingsskiva så där, eller om jag kanske ska vara en riktig gnällkärring och ringa störningsjouren?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar