18 feb. 2006

Nytt bröd

Ett skafferitömningsbröd som blev gott. Jag har inga exakta mått, men på ett ungefär gjorde jag så här. Skålla 1 dl bovetekorn tillsammans med ca 1/2 dl vetegroddar, 1/2 dl skalade linfrön och 1/2 dl sesamfrön (häll över kokande vatten och låt stå i några timmar). 1 dl surdeg 1/3 paket jäst och 4 dl vatten blandas. Häll i 2 msk sirap. Blanda i de skållade fröna och vetemjöl så att det blir en trevlig deg. Lite salt kan tillsättas för att minska smuligheten, men brödet blev gott fast jag glömde saltet. Knåda länge och noga, eller gör som jag och kör det i mixern 8-10 minuter på medelhastighet. Låt jäsa nästan 2 timmar, gör limpor och låt de jäsa till dubbel storlek (1-2 timmar till lite beroende på hur varmt du har det i köket. In i 200° ugn i 20-30 minuter.

2 kommentarer:

  1. Låter jättegott,,,,jag kanske ska prova fastän jag inte brukar lyckas med mina brödbak. Jag bara undrar vad menar du med 1 dl surdeg??

    /Cilla

    SvaraRadera
  2. "Skafferitömningsrecept"... Jo jag tackar jag! Men normalt har jag inte en endaste av de ingredienser som du nämner hemma; bovetekorn, vetegroddar, linfrön, sesamfrön, surdeg. Har aldrig haft och kommer definitivt aldrig ha dem bara hemma helt apropå. Men så är jag väl ingen renlevnadsmänniska som du som köper ekologiskt och bakar rejäla limpor. ;-)

    Men det låter onekligen gott!

    SvaraRadera