26 feb. 2006

Kalasdags

På torsdag blir liten större och fyller tre år. Kalaset inträffar dock först på lördag, och vi har valt att begränsa oss till släkten denna gång, tids nog kommer önskemål om att bjuda av dagiskompisar m.fl. Jag ser inte alls fram emot barnkalasens dagar, men kanske ändrar jag inställning när dagen väl kommer. Just nu är dilemmat huruvida vi ska köpa med glass han får bjuda på på dagis - det verkar vara kutym där - en vana jag inte är helt förtjust i (med över 40 barn blir det mycket glass på ett år särskillt för ett barn som knappt alls får glass och godis hemma). Vi får helt enkelt fråga dagispersonalen i veckan, och höra hur han själv vill göra. Önskningar förresten; mest av allt önskar han sig bussar och flygplan just nu, absolut ingen bobbycar eftersom han själv mödosamt håller på att spara ihop sin veckopeng så att han ska få råd att köpa en (så odlar man en liten kapitalist... eller är det måhända ett klokt sätt att tidigt lära sig pengars värde? Jag satsar på det senare). Jag har uppdaterat hans önskelista för alla villrådiga mostrar och liknande.

1 kommentar:

  1. oj vad duktig (smart) oliver är.Vi försöker lära hugo pengars värde (eftersom han är en shopoholic...) och jag tror att han förstår att vissa saker kostar mycket pengar och andra är billiga. Jag har funderat på vecko-/månadspeng just för att han ska förstå att det lönar sig att spara men jag vet inte om det kommer att fungera. Kanske måste man kunna räkna för att att förstå. Hugo känner igen alla siffror och vet vad de heter men jag vet inte om han vet själva mängdbetydelsen. Ps, förstår att du hade det jobbigt häromdagen med två "kinkiga" barn, tyckte du hanterade det bra, ibland måste man släppa fram "mamma-monstret"

    SvaraRadera