4 feb. 2006

Livet i familjen av Jesper Juul

Här kommer en ny bok av Jesper Juul, den här gången med inriktning på familjen och hur denna ska fungera bra, men så klart med tonvikt på barnen och deras relation till föräldrarna. Eftersom jag i grund och botten anser att Jesper Juul har sunda åsikter om "barnuppfostran", så tyckte jag också att denna bok var intressant. Jag har bara läst igenom boken som snabbast en gång, och kommer nog att få läsa den flera gånger innan jag har hunnit ta till mig och fundera över allt han skriver. Som i sina tidigare böcker så kommer det mycket information tätt sammanpackat och inte så många pekpinnar och exempel på hur man ska göra och inte ska göra, vilket kanske gör de som är ute efter en regelrätt handbok lite besvikna. Juul skriver bland annat om vikten av likvärdighet i stället för maktutövande vilket låter sunt, våra barn och våra partners är ju faktiskt lika mycket värda som vi är, även om det kan vara svårt att i praktiken alltid tänka på att uttrycka sig själv i stället för att tala om den andra. nu kallar barnen så jag får inte skriva mer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar