19 jan. 2006

Bröd

Så, nu har även jag fått nytta av matberedaren - den gör att jag också faktiskt kan baka trots min kaputta handleder. Så i går prövade jag för först gången att göra surdegsbröd med surdegen jag lyckades starta till slut (tredje gången gillt) Det blev bröden med PS-mix och Honey ur riddarbageriets brödbok. Honungsbrödet blev nog mest lyckat och ska definitvt bakas igen, men kan tänka mig att även PS-mixen är smaskig med en skinkbit och en skiva vällagrad ost på, den mesiga osten vi har hemma just nu gör nog ingen glad, men den var billig och ekonomin har varit usel. Dessutom har trista milda ostar fördelen att här i huset blir de inte uppätna med en gång vilket deras mer vällagrade släktingar blir. I dag försöker jag mig på ett surdegsbröd med kornmjöl - det tar sin lilla tid med många jäsperioder, så vi får se om det är värt pysslet, rapport kommer senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar