6 sep. 2006

Mutsy 4rider

Jag hade fått en kommentar på ett inlägg i maj om min då nya barnvagn, och för att svaren inte ska försvinna helt i röran lägger jag de här. Jag är mycket nöjd, framförallt med smidigheten i stadstrafiken, att den är såpass kort så att den inte sticker ut så i gången på bla bussar. Jag älskar den knallröda färgen och det tåliga tyget, ståbrädan är också suverän, av folk som har erfarenheter av andra ståbrädor har jag fått kommentaren att mutsys är så mycket stadigare. Jag vet inte om det stämmer eftersom jag ju inte har ngt att jämföra med, men den är stabil. Terrängvänligheten, tja det beror på, vanlig grusväg är OK, man kan låsa framhjulen - därmed fungerar den ocksåi snömodd kan jag tänka, däremot var det lite knepigt på vår utflykt till erstaviksbadet, men det gick ju. Mindre nöjd är jag med varukorgen, men det var jag beredd på, då jag föredrar stabila varukorgar av metallnät á la Brio/Emmaljunga och kompromissade på denna punkt. Handtaget av skummgummi har jag själv sytt ett överdrag av skinn till då storebror gnagde på skumgummit när han åkte ståbräda så att det gick sönder (!), hade jag vetat det skulle jag nog valt en next-frame variant som redan har skinnöverdrag till handtagen, men å andra sidan var det mycket enklare än jag trodde att sy ett själv. Jag köpte från ett företag som hette Die Wege, nja... jag fick fel saker (en åkpåse jag inte beställt och fel hjuluppsättning) visserligen fick jag tillslut behålla åkpåsen gratis, men, näe, i dag skulle jag nog beställa från t.ex pingpong som jag har tidigare goda erfarenheter av eller från någon svensk sida som babybee om jag hade råd att betala lite mer. Några fler undringar? Skriv en kommentar till detta inlägg i sådana fall.

8 kommentarer:

  1. Hej dar,
    jag ar i vantande tider och vi har ju sjalvklart gett oss in i djungeln med olika barnvagnar. Da vi ar bosatta i Holland och aker mycket tag och sparvagn har jag massa krav och fragor.
    Vi har tittat pa en Mutsy Urban rider och nastan bestamt oss men nar jag sag ditt inlagg sa tankte jag att det hade varit bra att fraga nagon som vet.
    Jag hoppas att det ar ok? :)
    Jag undrar om vagnen ar latt att ta med sig pa tag, bussar etc. Ar den tung eller svar att lyfta? Klarar man att lyfta hela vagnen sjalv med allt i?
    Jag laste om att ni hade haft den i snoslask- hur gar det?
    Jag hoppas och blir valdigt tacksam for svar!
    Ha en fin dag
    halsningar fran ett soligt HOlland

    SvaraRadera
  2. Hm, att lyfta vagnen vet jag inte, här i stockholms innerstad är ju bussarna handikappanpassade så det är inga trappor upp i dem, och att komma upp på bussen är enkelt bara den inte ställer sig för långt från trottoaren. Fördelen på bussar är att vagnen är så kort så den sticker inte alls ut lika mycket i gången som de flesta andra vagnar gör.

    Tyngdmässigt är den något lättare än en emmaljunga/brio tror jag, men tyngre än en sulky...

    Vad gäller snöslask så har jag inte testat, däremot går den att göra i sand, om man låser framhjulen så jag mistänker att snö också går ok (hoppas jag)

    Mestadels är jag nöjd med mutsyn men den har en del nackdelar, avsaknade av fjädring gör att den inte är riktigt lika "mjuk" i gången som en välfjädrad brio. Sittdelen är inte heller riktigt lika ombonad som hos brio/emmaljunga. Varukorgen: har man sitsen vänd mot sig sticker det ner två "pinnar" under sitsen som gör att det blir lite knöligt att lägga in stora saker i varukorgen, och matkassar fastnar lätt och rivs sönder på dessa "pinnar" när man ska packa ur dem.

    SvaraRadera
  3. Hej igen,
    ja vi har funderat lite pa de saker du namner...Men det verkar anda som att det ar ett alternativ som stannar.
    Vi eller rattare sagt jag, ville fran borjan ha en klassisk Emmaljunga vagn. Pga andrahanddsvarde i Sverige och kvalite etc...Men nar jag fick reda pa vad de vagde sa andrade jag lite mening maste jag saga. Vi har ingen bil sa det hade ju underlattat med en vagn med bra lastutrymme, men da ar det ju ocksa bra om man tar sig hem pa taget med sina saker:)

    Naja, tack snalla for din erfarenhet. Sa far jag onska dig en fortsatt trevlig vecka.
    Halsningar fran ett mycket regnigt Holland
    Sara

    SvaraRadera
  4. Åh, nu ser jag att du har sammanfattat lite om din vagn. supertack!!

    SvaraRadera
  5. Hej, vi tänkte beställa en Mutsy 4rider med ståbräda till storasyster som fyller tre när nya bebisen kommer. Men då sa de i affären att ståbrädan bara funkar till mycket små barn, 1-2 år fär sen får de inte plast med huvudet för handtaget. Stämmer det?

    SvaraRadera
  6. hmmm - näe - det stämmer inte alls, min numera 3 1/2 åring åker fortfarande då och då, har man handtaget på maxhöjd kan han stå framför det och har man det nedskjutet kan han stå bakom (fast den varianten är obekväm för den vuxne...)
    Ståbrädan är förövrigt suverän - väldigt stabil och trygg tycker jag.

    SvaraRadera
  7. ...en sak till - det går att reglera hur nära själva vagnen ståbrädan ska vara vilket är suveränt, speciellt om man ska anpassa det hela till att det stående syskonet ska vara framför eller bakom handtaget. Det följde t.o.m. med en förälngningsbit vill jag minnas om man skulle vilja ha ståbrädan "riktigt långt" bakom vagnen

    SvaraRadera
  8. Tack för att du svarade...måste bara fråga igen eftersom hon sa så konstigt i butiken. Hon sa att ståbrädan funkade när man hade sittvagn men inte när man hade liggdelen på vagnen. Testade du det?

    SvaraRadera